Khamis, 23 Julai 2009

SEPUTAR REJAB YANG SUDAH BERLALU...

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM...IN THE NAME OF ALLAH THE MOST MERCIOUS AND MERCIFUL..

Alhamdulilah hari ini dah pun masuk 1 syaa'ban..hanya tinggal sekitar 28/29 hari lagi untuk kita masuk ke madrasah Ramadhan..Allahhumma ballighna ramadaan...ameen..ya rabbal alameen. Ramadhan adalah satu bulan yang didalamnya terkandung satu malam yang melebihi seribu bulan..mudahan kita kan dapat bertemu dengan Lailatul Qadr lagi tahun ini..insyaallah..berlumba-lumba lah kita dalam merebut ganjarannya...


Alhamdulilah lepas solat zohor tadi dapat ku habiskan surah Al-Imran. Dah masuk dua helai surah AnNisa'. Target untuk khatam bulan ni n bulan Ramadhan harap2 dpt. Kena istiqamah baca setiap kali lepas solat lima waktu. Alhamdulilah Along n habib dah smkn berdikari so, boleh lah ummi goyang kaki sket..boleh belek2 kitab n alquran lama skit. Tp itu pun masih kene kejar masa jugak sbb kalu abi kuar kene lah ummi bg tumpuan 100 % kat dua hero ni. KAlau tak nnt byk lah aksi2 ultraman nyer..Erm..teringat pesan seorang sahabat hafizotul quran..katanya ayat terakhir surah al-Imran jika dibacakan pada sikecil akan hilang sifat nakalnya, jadi anak yang soleh dan mendengar kata insyaallah..Itulah dah tahu tapi kdg kurang amalnya. Untuk para bonda bolehlah cuba amalkan yer..Surah Al-Imran Ayat: 200.

Allah swt berfirman yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh kejayaan."

Sedikit catatan ttg surah Al-Imran ;

Surah ini mengandungi dalil-dalil dan alasan untuk membantah kaum Nasrani yang mempertuhankan nabi Isa alaihissalam. Menerangkan kisah peperangan Badar dan uhu, agar kemenangan di peperangn badar dan kekalahan di peperangan uhud yang dialaami oleh kaum muslimin itu mendapat pengajaran.

Hubungn dgn surah Annisa'
  1. Surah Ali Imran diakhiri dgn perintah bertaqwa, sesuai dengan permulaan surah AnNisa'.
  2. Dalam surah Ali Imran disebutkan pprangn Badar dan Uhud dengan sempurna, dan sebahagiannya diulang semula lagi dalam suran AnNisa'.
  3. Dalam surah Ali Imran diceritakan ttg perang HAmraa-ul Asad yg terjadi slps prg Uhud, dalam surah anNisa' perang itu disebut lg.
  4. Dalam surah aliImran disebut ttg ramainyan golongan muslimin yg gugur syahid..dalam surah AnNisa' permulaannya Allah ingatkan ttg pembahagian harta pusaka dan pemeliharaan anak-anak yatim.
wallahua'lam..rujukan dari tafsir alquran dan terjemahannya.


Sepanjang Rejab yang lepas byk jgk prog yg kami ikuti..yang utamanya bazarlah.yang dianjurkan oleh persatuan anak negeri yang bernaung dibawah PMRAM n JPMK...dua badan berkanun yang ada kat mesir ni..dua2 punya peranan yang tersendiri dlm mentadbir dan mengurus anak2 perantau dr Malaysia di mesir. Lepas bazar Ganu..Bazar Phg pula lps ni bazar PMRAM pulak..ha masuk lagi..insyaallah..seronok berbazar selain isi poket semangat berpesatuan tu turut dirasa. Nak kata untung byk xderpun sekadar suka2 jerlah..sbb abi mmg dah minat dgn aktiviti masak memasak ni..

stkt ari ni setiap pg abang yg sediakan sarapan n mkn tgh. ummi pg2 xboleh buka mata bah...sbb mlm tak boleh tido dua beradik ni bergilir2 pulok masa tido nyer..smlm adik tidur lena along pula buat lambat tido..dah lebih kul dua mata jadi pyh pulak nak lena...dua mlm lepas habib yg xtido seronok memacam jer..sampai kul 4pg baru lah nak baring n tido..isy...mmg dgaan jd ibu ni..tp yang bestnyer..bangun pg..abang dah siap masak untuk sarapan..kalu ari2 mcm ni koho gemuklah ummi nampaknya..elekek..nak kena ubah ni..sbb abi dah kurus sket ummi pulak yg makin naik..x bleh jd. Ginilah waktu2 cuti ni yer..kdg terfikir2 apa lg yg nak dibuat untuk isi masa dgn sebaiknya.

So, skrg ni ummi tgh plan untuk habiskan kitab2 yang bersusun kat atas rak tu..sian kitab tu agaknya ternanti2 bila lah tuan aku nak baca erk..ingat kata seorang sahabat nak tahu org baca ke tak kitab yg dibeli ha..g cek helaian kitab tu melekat ker tak..(sbb buku baru besanya page ke page melekat..) ha..itu masa bujang lah pakat2 bg sokongN BACA KITAB. Skrg seme dah ada haluan idup sendiri moga smenya bahagia..ingat daku dlm doa kalian yer..

lepas bazar ganu aritu dpt jmptn dr ammu mukhlis n acik nurul unt majlis aqiqah Habiburrahman...so seronok dpt g muqattam tmpt tu jauh jgk dr kwsn student msia kira2 stgh jam..yg best nyer coz dpt konvo geng2 kawen...satu tramco..paayh nak g jln gitu ramai2. Seronok sgt...ternnt jugak kalu bait muslim ada cdngn rehlah lg musim2 panas ni g alex ker ek..sewa tramco g jln ramai2 best gak kan. Kalu tanya my 2 hero mmg diaorg suka dpt jln ramai gitu..nak tido pn bilang lagi.."ada ammu jang..ammu duang..ade imran...adik wajdi ammar..abang amru.." ha itulah yg diaorang sll duk sebut..kalu nama acik pulak acik Ina lah yg plg famous kat mulut kecil habib..sbb acik ina jaga diaorg masa ummi bersalin bby Raihanah. Terima kasih byk2 unt acik Ina n Ammu pesal sbb bg along n habib tumpang manja dua ari..juga buat acik2 kat umah gamik.

Minggu lepas pulak masuk prog sama ngn akhawat KPT. Alhamdulilah dpt masuk prog belah mlm jer..siang sibuk masak memsak unt ari last bzr phg. Seronok dpt g act letih sgt jgk sbb dah 2 ari bzr non stop agi..masuk prog smp kul 12 mlm lebih..anak2 xnak bhnt main. Srnk jmp ramai2.Habib xsudh beraksi jd ultraman sian pulak kakak2 kecik yg kn usik ngn habib. Itulah ragam my hero xberenti seminit. MAsa part kakak2 tu buat persembahan seronok tgk asma nyanyi lagu wahid..isnin..thalathah..along pun ingat jgk lagu tu..tp masa prog tu focus u kakak so balik umah along sambung wat persembahan unt ummi n abi jerlah..along pemalu jgk orgnya..dah semakin mmbesor ni semakinRETI org tua kta kata. ala kullihal..alhamdulilah...

Kelmarin plk g sambung visa ngn abi..g berdua jerlah. Along n habib tinggal kat umah mintk tlg acik syuhada n acik Fatimah tgkkan. Nak bawak saama pyh sket sbb pernah bwk sekali along asyik berlari kuar jer..jawazat ni dahlah betul2 tepi jln besar jenuh nak berkejar..dr bentangkan mereka dengan bahaya baik lah tinggal kat umah jer..unt Syu n Fa syukran jazilan..Maaf sbb trpks curi masa kalian..kene layan kenah dua brdik tu stgh ari jugaklah perginya..Tiga minggu lg nak kn g ambik pulok copnyer..nak mntk tlg sapa pulak yer..syufi zuruf lah..

panjang pulok entry kali ni..curi masa bah..anak2 sdg lena...pyh jgk nak suh along tido cam2 rgm akhirnya tertidur jgk dlm buai comey pulok tgk along tido...sayang along..adik habib awal2 lg dah lentok krooh..tgh2 hari ni panas bdn cepat letih..cdg nk ajak diaorg g hadiqah cancel plk sbb abi busy sket pg td n sementelah abi diserang selsema musim panas ni mcm ni lah..kejap demam kejap selsema..mudahan abi cepat sihat insyaallah..ameen..

UUH; moga kita sentiasa terlindung dalam Rahmat dan kasihNya. Terima kasih ya Allah atas nikmat Mu pada Kami

1 ulasan:

Terima kasih untuk komentar anda, saya amat menghargainya.