Sabtu, 24 April 2010

Al-Mahdi Muntazor....

http://qitori.files.wordpress.com/2007/10/mahdi2.jpg

Profile Al-Imam....

Beliau adalah seorang imam yang adil, memenuhkan bumi dengan keadilan demi keadilan. Dilaqobkan dengan Al-Mahdi, dan ianya bukanlah nama sebenar, akan tetapi ianya satu sifat yang diberikan kepadanya daripada pekerti yang mulia. Dan Namanya adalah nama Rasulullah saw yakni Muhammad, dan kunyahnya Abdullah. Dia seorang lelaki yang soleh, dari nasab dan keturunan Nabi Muhammad Saw. Al-Imam tidak maksum sebagaimana Rasulullah sallallahualaihiwasallam.

Al-Imam dikenali sebagai seorang yang tinggi sabarnya, tenang, dan soleh. Al-Imam mengetahui dan memahami syariat Allah serta beramal dengannya. Dan Al-Imam disebut sebagai salah seorang Khalifah dari khalifah arrasyidin. Di baiahkan kepadanya kesultanan ketika intisyar al-fasad..banyaknya kerosakan di muka bumi. Manusia thiqqah akan kesolehannya, ketaqwaannya dan kewarakannya, dan mengharapkan kehadirannya akan merubah keadaan yang fasad dibawah kekuasaan kerajaannya. Al-Imam menerimanya walau pada hakikatnya dia tidak menyukainya, dan dia juga tidak mengetahui bahawa dialah al-Imam yang dimaksudkan didalam hadith nabi saw. Bahkan begitu juga para pengikutnya tidak mengetahui bahawa beliau adalah al-mahdi yang ditunggu.

Sesungguhnya hadith-hadith tentang kemunculan Al-Imam Al-Mahdi pada akhir zaman adalah bertawatir, secara tawatir maknawi. Dan dia meliputi bumi dengan keadilan demi keadilan yang menghapuskan kezaliman.

Telah dikeluarkan oleh jamaatul dari para imam seperti imam Abu Daud, AtTirmizi, Ibn Majah, Ahmad, Al-Hakim, dan lain-lain secara jelas mengatakan bahwa hadith tentang kemunculan Al-Mahdi hujjatus syar'an. (Hujjah Syara'). Dan hadith-hadith yang berkaitan kemunculannya ada dari hadith sohih, hasan dan dhoif. Adapun hadith yang maudu' itu adalah rekaan dan ciptaan palsu keatas Rasulullah saw dan tertolak.

Al-Imam adalah Imamil Muslimin sebelum turunnya nabi Isa alaihissalam, dan nabi Isa alaihissalam solat dibelakang beliau (berimamkan Al-Mahdi)

أخرج مسلم بسنده عن جابر بن عبد الله يقول, سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول, فينزل عيسى ابن مريم عليه السلام فيقول أميرهم تعا لى صلى بنا, فيقول لا, ان بعضكم على بعض امراء, تكرمه الله هذه الأمة

Mafhum Hadith ;

Dikeluarkan oleh Muslim dengan sanadnya daripada Jabir bin Abdullah berkata: Aku telah mendengar Rasulullah sallallahualaihiwasallam berkata " Telah turun Isa ibn Maryam alaihissalam lalu berkata lah ketua mereka (Yakni imam Al-mahdi) jemputlah solat bersama kami sebagai imamnya, maka katanya 'tidak' sesungguhnya sebahagian kamu keatas sebahagian yang lain adalah pemimpin, sesungguhnya Allah telah memuliakan ummat ini. " Yakni ummat Muhammad sallahualahiwasallam.

Hadith sahih muslim Kitab Al-Iman, bab nuzul Isa Ibn Maryam Hakim 1/137/237.

UUH: Lakaran terjemahan dari kitab Syubahul Hadith Tahun 4 usuluddin, Kaherah. Kitab karangan Al-fadhilah Doktorah Dalal Muhamad Abu Saleem. Profesor dan ketua jabatan Hadith wa ulumuhu...


1 ulasan:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasPadam

Terima kasih untuk komentar anda, saya amat menghargainya.

Taman Tasik KualaNerus..

Masjid Taman Tasik Kuala Nerus view dari jambatan turun tepi tasik Cantik Pandangan Atas masjid..Dah macam Biskut nampaknya..