Rabu, 9 September 2009

Hari-Hari Akhir dibulan Ibadah..


Bismillahirrahmanirrahim.........

Alhamdulilah masih bernafas hari ini. Tiba-tiba rasa tercuit dihati banyak manakah yang berjaya ku kumpulkan untuk madrasah ramadhan kali ini. Dicelah kesibukan dalam memperkemaskan ekonomi rumah kami.

Maklumlah..kami bukan lagi pelajar dibawah tajaan yayasan hanya menumpang kasih sedikit dari Maidam..Alhamdulilah masih diberi peluang untuk merasa zakat terengganu. Walau hanya separuh sahaja huhu......xperlah......Belajar cari duit belanja sendiri sebenarnya amat berguna untuk masa depan rumahtangga. Kang balik tak terkial-kial sangat. Kalaupun terpaksa berhadapan dengan ujian kewangan jugak sedikit sebanyak pengalaman dirantau orang ni insyaallah dapat membantu nanti.

Alhamdulilah segalanya pemberian dari Allah, DIA lah pengatur yang Maha Berkuasa. Seluruhnya berada dalam cengkaman dan penglihatannya tanpa terlepas pandang walau sedikit pun. Itulah DIA rabbbul izzati yang "Mutakabbir", "Al-Azim", "Al-Jabbar ", "Al-Ghaffur", dan dengan segala kesempurnaan yang menjadi milikNya.

Dibulan yang mulia ini Alquran diturunkan. Ramai kah diantara kita yang benar-benar mengambil tahu tentang Al Quran yang diturunkan? Bukan sekadar mengingati tarikh nuzulnya sahaja, dan bukan juga hanya sekadar membacanya saja. Tadabburlah isinya, fahamilah segala peraturan hidup yang tercatat didalamnya. Jangan hanya menghafaz tanpa jiwa. Jangan dialunkan hanya dengan tarannum yang berbunga-bunga. Patuhilah perintahNya, penuhi permintaanNya, jauhi laranganNya. Benarkanlah bait-bait bicaraNya. Jangan dibaca tapi tetap mengingkari, jangan dihafaz tapi tetap melupakan suruhan dan laranganNya.

Walau apa pun baca lah Al-Quran, berusahalah untuk menjadi kan diri, suami, anak-anak dan zuriat serta keturunan yang menekuni Al-Quran, yang menghafaz, yang menghayati, yang memahami, yang insaf dan sedar dengan status kehambaan. Jadilah Jailul Quran..

Ingat lah Wahyu pertama yang diturukan pada 17 Ramadhan 13 tahun sebelum Hijrah:
"surah al-alaq -ayat 1-5"


سُوۡرَةُ العَلق
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ (١) خَلَقَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مِنۡ عَلَقٍ (٢) ٱقۡرَأۡ وَرَبُّكَ ٱلۡأَكۡرَمُ (٣)
ٱلَّذِى عَلَّمَ بِٱلۡقَلَمِ (٤) عَلَّمَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ (٥


Terjemahan: " Bacalah..Dengan nama tuhan mu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan hanya Allah yang maha pemurah. Yang Mengajar manusia dengan perantaraan kalam (tulis dan baca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. "

waakhiran..Rasailah jiwa rasa kehambaan hanya untukNya !!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk komentar anda, saya amat menghargainya.