Isnin, 28 September 2009

Ahlan Wa Sahlan..Untuk Mahasiswa Junior Universiti Al-Azhar sesi 2009/10

Ahlan Wa sahlan Wa marhaban Bikum..

Dalam Kesibukan berhari raya semua nye bercerita tentang raya..Tapi kenapa lah pulak aku bersemangat nak bercerita kisah n pengalaman time mula2 sampai kat mesir ni dulu. Entahlah mungkin sebab terasa sangat dgn byk cerita dr shabt2 ttg kisah kedatangan adik2 baru ke mesir sejak dua tahun kebelakangan ni.

Yer..terlalu jauh bezanya dari suasana kami dulu. Disambut dan diurus oleh BKAN (badan kebajikan anak-anak negeri) dan USMB PMRAM. Tapi lening..sme nye diuruskan oleh pegawai2 negeri disetiap rumah negeri. Alhamdulilah senang lagi urusan BKAN dan PMRAM. Tapi musykil nye kenapa pulak adik2 tu dibawa jauh dari senior2 yg ada.

Sampai kan adik nak bertemu kakak susah, abang nak bertemu adik pun susah..Alahai..kenapa yer.......Erm..Tertanya2 kenapa lah dipisahkan sangat antara dua generasi ni. Katanya yg pergi menyambut adik2 dr trg baru ni bukan dr senior2 trg tp dr Negeri yg pelbagai. Hmm...Kenapa yer...Anggota ISMA yg sambut...Baguslah untuk saudara2 ISMA kita, tapi kenapa ISMA tidak PMRAM atau KPT???. Soalan yg masih lagi xde jawapan!!...

Terdengar juga di telinga soksek2 yg kebajikan adik2 baru diambil mudah saja. Tidak diberi layanan yg sebaiknya. Wallahualam..kenapa jadi begitu yer..kesian adik2 tu dahlah baru sampai..sedih lagi pisah ngn mak, ayah n family dikampung lebih2 lagi dalam suasana syawal yg masih segar ni.

Kalau benar ingin berbakti untuk mereka yang baru ni. Sebolehnya buatlah yang terbaik kan..Mereka masih lagi tetamu kita. Selama Seminggu dan sebulan yang pertama ni bagilah mereka layanan yang sepatutnya. "JAngan hanya melepaskan batuk ditangga". Takut dan bimbang cara dan style layanan itu nnati jadi warisan untuk generasi akan datang..Punah dan hancurlah sistem ukhuwwah Islamiyyah yg telah sama2 kita bentuk dan canai di mesir ni. Kita kan sama2 perantau..Jika ukhuwwah kita berserakan alangkah malangnya kita yang belajar Islam ni.

Semoga satu masa nanti junior2 ini akan tetap mengenali dan merasai ukhuwwah islamiyah bersama kita disini Insyaallah..Bersatu atas dasar Iman dan Islam yang sebenarnya..Ameen.......dan kita pulang bukan hanya dengan segulung besar ijazah al-Azhar tapi dengan semangat ukhuwwah islamiyyah untuk membentuk dan membina kembali daulah Islamiyyah dinegara yang tercinta kelak..Kita dibebani dengan pelbagai tanggungjawab dakwah. Semoga kita tergolong dalam jailul mansyud........MAjulah Untuk Islam!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk komentar anda, saya amat menghargainya.