Rabu, 12 Mei 2010

Orientalisme...

bismillahirrahmanirrahim....

Dah lama tak mengupdate apa2 news..Jadi ari ni, nak kongsi sikit maklumat ttg orientalisme atau disebut dalam bahasa arab sebagai "istisyraq". Madah yang perlu ku khatam n hadam b4 facing n exam on this june month. Madah yang bermaudu' , "Istisyraq wattabsyir". Doktor yang mengajar tahun ni, doktor abdurrahman..Memang beliau sangat2 prihatin ngn para pelajar wafidat( pelajar perempuan luar mesir). Beliau selalu memuji kami, katanya wafidat dari sudut penguasaan lughah arabiah fushah sangat bagus..

Beliau sangat suka melihat cara kami menjawab soalan katanya pandai membuat khulasoh yg menarik dari satu2 bab..Wah kembang semangkuk rasa..kdg tertanya2 gak aku termasuk tak ek...huhu..Tapi takat pekse alhamdulilah seme madah yg di lecturedy oleh dr Abdurrahman ku lulus dengan baik..walau xleh mumtaz jayyid pun dah syukur sangat.

Satu soalan yang dah dibocorkn untuk pekse nnt ialah, 'tuliskan tentang perkembangan orientalisme dan kristianisasi di tempat kamu..?'. Macam mudahnya erk..sebab soalan dah keluar..tapi jawapannya...alahai pening2 air jgk nak jumper..maklumat banyak kat internet ni...Yg bestnya nak kene translate n elobarate in arabic...hm..

so...Sambil2 mencari jumpa maklumat ni.. ku copy n paste kan disini..To all my bloggers friends..hope u'll free ur time to read n know about it!!

Perkembangan Orientalis

Oleh: Mohd Fikri Che Hussain

PARA pengkaji di lapangan ini berselisih pendapat mengenai perkembangan dan pertumbuhan keilmuan Orientalisme ini dalam menentukan tahun atau peringkat tertentu dalam kebangkitan orientalis. Sesetengah mereka mengandaikan golongan orientalis ini mulai muncul seiring dengan kemunculan Islam.

Antara golongan mereka yang pertama sekali bertemu dengan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam adalah golongan Kristian Najran. Malahan, sebelum itu lagi Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam telah mengutuskan utusannya kepada para pembesar dan pemerintah di luar Semenanjung Tanah Arab sehingga pertemuan dengan Najasyi (Negus) di Habsyah (Ethopia).

Di antara ketidakpastian itu, ada juga yang berpendapat bahawa peperangan Mu’tah yang menjadi pertempuran pertama di antara pihak Islam dan Kristian sebagai permulaan Orientalisme. Sesetengah cendekiawan lain pula menyatakan bahawa mereka yang menjadikan Islam sebagai sebuah anutan yang perlu dikritik, setelah terbitnya sebuah buku yang dihasilkan oleh Yuhana al-Dimasyqi (Johannes et Damasque) yang menjelaskan kepada para penganut Kristian di sana, bagaimana teknik dan panduan utama dalam berhujah menentang akidah kaum Muslimin.

Ada juga yang menganggap permulaan kajian secara serius di kalangan orientalis ini bermula pada permulaan ekspedisi Perang Salib yang meletus di kalangan kaum Kristian dan Muslimin. Peperangan memakan masa berabad-abad ini telah mendorong sebilangan orientalis untuk menjalankan kajian bagi mengenalpasti titik kelemahan umat Islam.

Sebilangan yang lain menjelaskan bahawa permulaan kajian orientalis ini dilaksanakan dengan memorandum persepakatan yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Gereja Vienna. Mereka menyeru agar ditubuhkan fakulti pengajian bahasa Arab, Ibriyah (Hebrew) dan juga Suryani (Assyrian) di beberapa buah kota Eropah seperti Paris, Oxford dan sebagainya.

Namun, seorang pengkaji berbangsa Inggeris iaitu P.M. Holt berpendapat bahawa memorandum tersebut tidak dapat dilaksanakan dengan cara yang sepatutnya. Malahan, ia tidak mencapai objektif dan matlamat sebagaimana yang dikehendaki oleh anggota pertubuhan tersebut. Oleh itu, perjanjian kesepakatan yang turut diiktiraf oleh Pope ini tidak dikira sebagai permulaan sebenar bagi perkembangan Orientalisme.[1]

Kebanyakan sarjana lebih sependapat mengenai perkembangan kajian Orientalisme ini bermula dengan mendadak, sebaik sahaja tercetusnya persengketaan di kalangan orang Kristian dan Islam di Andalus. Bertitik tolak dari situasi inilah terlihat dengan jelas kesungguhan golongan Kristian mengkaji peninggalan keilmuan Islam yang pernah bertakhta di sana. Antara mereka yang begitu cenderung dengan pendapat ini di kalangan ulama sarjana Islam ialah Dr. Musthafa al-Siba’ii.[2]

Tidak dinafikan juga, permulaan ini masih belum dapat diterima sebagai permulaan sebenar bagi bidang Orientalisme yang menghasilkan ribuan kitab setiap tahun, di samping ratusan seminar dan kursus yang diadakan. Hal ini dikira sebagai permulaannya sebagaimana yang terdapat di dunia barat kini dengan kebangkitan Eropah dengan era Perindustriannya yang cukup terkenal.

Kebangkitan perindustrian ini telah menyemarakkan keilmuan dengan terbangunnya universiti dan pusat-pusat intelektual yang memberikan sumbangan besar kepada penerbitan buku dan bahan ilmiah yang lain, semenjak kurun ke-16 lagi. Lalu ditegaskan, “bermulanya percetakan buku-buku Arab pada era tersebut dengan pesat serta aktiviti ilmiah yang berjaya menghasilkan satu demi satu buku berbahasa Arab…”[3]

Lalu bermulalah usaha yang semakin pesat di kalangan para orientalis ini dengan menubuhkan fakulti Pengajian Bahasa Arab dan Timur di sebeliangan besar universiti-universiti sekitar Eropah. Antaranya, fakulti Kajian Timur di Universiti Oxford telah ditubuhkan pada tahun 1638 dan Universiti Cambridge seawal tahun 1632.

Ahmed Smailovic menambah lagi mengenai penubuhan Badan Ilmiah seperti Pertubuhan Asia-Bengal, Pertubuhan Orientalis Amerika, Pertubuhan Kerajaan Asia-Britain dan selainnya merupakan satu gagasan besar bagi kajian orientalis. Mereka dapat menghimpunkan segala bentuk dan sumber seperti sumber keilmuan, pentadbiran, kewangan dan selainnya yang dapat dijanakan dalam penyelidikan dan kajian ketamadunan di benua Timur yang menjadi fokus utama dalam mengeksploitasi kekayaan serta mengekang dasar imperialis mereka di sana.[4]

Antara program penting yang dirancang oleh orientalis adalah menubuhkan Kolej Pengajian Bahasa-bahasa Timur di Perancis yang dipimpin oleh pakarnya yang terkenal iaitu Silvestre de Sacy (1758-1838) yang menjadi tumpuan para orientalis di seluruh Eropah. Usaha yang dilakukannya ini berjaya membentuk para orientalis dengan acuan Perancis sejak beberapa lama.[5]

Tertubuhnya kolej Pengajian Orientalis juga memberikan ‘nafas baru’ dalam pergerakan mereka dengan terlaksananya Seminar Orientalis Antarabangsa pada tahun 1873 yang akan diadakan setiap tahun selepasnya.


[1] Lihat buku The Origin of Islam Studies oleh P.M. Holt, al-Kulliya (Khartoum) No.1, 1952,hlm.20-27.
[2] Lihat kertas kerja bertajuk Peranan Orientalis dalam Kesusasteraan Arab oleh Dr. Ali al-Namlah, yang dibentangkan di Akademi al-Malik Faisal bagi Penyelidikan dan Pengajian Islam, Riyadh (1414/1993), hlm. 23-31.
[3] Lihat buku Falsafah Orientalis dan Kesannya Terhadap Sastera Arab Moden oleh Ahmed Smailovic, Kaherah, hlm. 77.
[4] Ibid. hlm. 81.
[5] Lihat buku Orientalis oleh Najib al-Aqiqi, (Kaherah), jld. 1, hlm. 140.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk komentar anda, saya amat menghargainya.