Selasa, 16 Februari 2010

Hari pertama along di hadonah..alhamdulillah



Bismillahhirrahmanirrahim....

Alhamdulilah, bersyukur diatas nikmat kurniaan Allah IMAN, ISLAM dan KEBAHAGIAAN..Segalanya adalah anugerah. Tidak akan mungkin ku perolehi melainkan dengan pemberian milik-Nya yang Esa. Ya Allah ku syukuri segalanya...Alhamdulilah, Alhamdulilah, Alhamdulilah....Jadikan Kami hamba yang setiasa bersyukur pada MU Ya Allah.

Hari ini, (Ahad) 13 safar 1431 H bersamaan 14 Februari 2010.

Hari yang amat bermakna dan paling membahagiakan si kecil Sulong ku, Muhammad Uwais Handzolah. Hari ini adalah hari pertama along Uwais Handzolah mengenali apa itu istilah SEKOLAH, yang selalu Ummi dan Abi sebutkan padanya. Seawal 8.00 pagi Along bangun. Melihat Ummi dan Abi sedang bekerja kemaskan rumah. Dia mula sibukkan juga diri bermain dengan sponge n sabun mengelap lantai. Ummi tanya along pergi sekolah hari ini Okay? Mula katanya tak mboh lah Ummi. Lepas makan pagi, ari ni abi masak nasi goreng. "Abi, Along nak gi sekolah lah ari ni". Umi dan Abi berpandangan, boleh percaya ke ni..Ummi takkid lagi betul ke along nak gi sekolah? Abi kata dekat Ummi.."Ummi jangan takkid banyak-banyak nanti kenyataan tu berubah..." Huhu..

Ummi dengan Abi sama-sama siapkan along...Dalam hati Ummi, ada banyak kegusaran sebenarnya. Boleh ke ni..ISk2. Tapi buat-buat takde pape lah depan Along nanti teruja pulak dia, berubah hati susah pulak nak pujuk dia nanti. Siap bekal air dan nasi goreng, Beg Dub-Dub n Dua Buah Buku n pensil dia. Seronok-seronok. Hm..

15 minit lepas tu Ummi Call abi, So camne abi? Along Okay? HAhAha dengar ketawa abang, aku jadi suspen jugak apanya..Along berlari masuk taska tu kata abang. Mula-mula senyum malu, then terus tak tengok abi dah..ISk2..Along memang suka berkawan..Sebab tulah jugak Ummi dan Abi berkira2 sgt nak hantar dia kat sekolah. DEkat aje dengan Rumah. Hadanah Rakyat tempatan Mesir. Hmm..Mudah-mudahan lepas ni along dapat bercakap arab dengan lebih fasih..


Ya Allah jadikan LAh Anak Ku Muhammad Uwais Handzolah role model yang terbaik untuk adik-adiknya yang akan datang, insyaallah.. Moga dikau kan menjadi pemimpin dirimu dan mereka yang berada di sekeliling mu anakku.. Ya Allah berkatilah anak-anak kami menjadi anak yang soleh dan bertaqwa..ameen..

2 ulasan:

  1. Salam ummu dan abu Uwais Handzolah
    indahnya nama putera kalian
    bagaikan gabungan kisah
    Uwais,seorang yang makbul doanya
    dan Handzolah sahabat Nabi SAW.
    alhamdulillah tahniah Along.

    BalasPadam
  2. Ila Ukhti qaseh um masyitah..

    wslm wa jazakillahikhairan kathira.. Barakallahufiiki..
    Alhamdulilah anakanda anugerah pemberian Allah. Alhamdulilah ilham nama bila membaca hadith2 yang diriwayatkan oleh handzolah ibn a'mer dari Rasulullah saw. Doakan sikecil dpt menyusuri jalan warithatl anbiya' insyaallah. Semoga Um Masyitah juga beroleh anak2 yg soleh dan solehah

    BalasPadam

Terima kasih untuk komentar anda, saya amat menghargainya.

Taman Tasik KualaNerus..

Masjid Taman Tasik Kuala Nerus view dari jambatan turun tepi tasik Cantik Pandangan Atas masjid..Dah macam Biskut nampaknya..