Isnin, 9 November 2009

Hari Pertama ke Kuliah aku kini dipuncaknya !!!



















Oleh : Ummu Uwais Handzolah.

Alhamdulilah setelah lama bercuti......Aku kembali ke kuliah..hmm. Ada cerita jgk ari ni..Besalah dah lama sgt tak kuar sorg2. Bese berempat ngn two boys n abang. Tapi ari ni ku kuatkan azam tuk g kuliah. Hmm..cobaan..dah kawen ni, dah xdelah org ketuk pintu ajak g kuliah x cam bujang2 lu. Ayong lah teman setia yg selalu mengheret ku ke kuliah. Hihi..aku mmg jenis yg payah nak kuar umah...kdg dgn abang pun payah. Sbb tu adik2 kat asrama rumah ganu nun selalu jer tanya..kak emi naper lama x dtg asrama..cmn ek..nak jwp. Abang ari2 g sana..g balik antar nasi lemak pagi..petang g antar donut..Tapi malas nye aku nak ikut. Kalau org tanya naper tak ikut..hiii jawapan aku sbb aku suke duk kat umah. Kalau rasa nak kuar pun aku ajak abang g minum asir kat kedai depan umah ni jer...Sempoi n relax.

Kadang rindu jgk nk jupe ngn kwn2 ni..Yang paling best dpt juper mutazawwijat..wah3 kalau sesekali dpt kumpul tu cm liat jer nak balik smula..Hehe..itulah aku....act..aku ni mmg kaki sembang jgk...tp suke duk umah. Pah ni sure ramai adik2 baru yg tak kenal siapa kah aku..hhehe..Tunggulah nnt kita beramah mesra yer adeq2...Paper pun insyaallah kalian tetap dalam doaku.. Moga kita sentiasa terpelihara dalam rahmatNya dan diberi anugerah kejayaan yang diredhai olehNya.

Citer Kuar Tajuk...........Balik ke Kuliah Banat Hayyu Sadis.( ada satu lagi kuliah banat Ain syam jgn salah naik bas naa...Dah ramai yg kene tersesat kesana aku lah salah sorg nyer tuh huhu:))

Rolling
Ari ni, first time g kuliah sbbnya cm yg kat atas yer....So, hari pertama jadilah aku ala2 adik baru..freshie yg baru nak kenal kuliah. Dah lama tak takallam bilughati arabiah..hmm..tp alhamdulilah leh lah control hensem lagi. Mula2 naik dah terlajak ke dur tahun tahun tiga. Kelas lama aku. isy2 tetiba mai teringat eh kelas tahun 4 kat bawah lah. Sama dur ngn Ablah Nabilah. Heh heh..ketwakan diri sendiri, turun pi round kat dur thani.......rolling n rolling dur tu..tak juper pun lable kelas rabiah usuluddin li syukbah alhadith..Alahai kat mana ni..Dah lah tak nampak langsung mai last year classmate...sme..syukbah syariah wal Qanun yg aku juper.


Jumpa...
Juper satu kelas xde lable kat luar. Ada tiga org akhawat arab kat dlm tuh. Tumpang tanya lah..hm, jwpn meeke, meke tahun dua syariah..aku tanya ni kelas tahun 4 hadith? la' meke jawap ngn konpiden. So, kuar lah duk menung jap pikir kat mana ek..hisy nak tepon saper ni. majoritinya classmate msia tahun lepas balik mesia. Dan ada yg still ditahun tiga (insyaallah tahun depan ada rezeki).Tgh duk pikir2 nampak makcik ablah tanya dialah..dia pasti lebih tahu sbb besanya makcik ablah lah yg buat keje2 tampal menampal lable kelas ni. Haa..copem dah kelas kosong tadi lah kelas ku. Kemudian temu lagi ngn akhwat syukbah tafsir dia ta'kidkan lagi itulah kelas ku.

Ambik Jadual
HIii...tapi naper xder org ek? Antara dua samada muhadrah buat kat kelas lain atau aritu mmg xde kelas.. Hmm aku dgn conpidem masuk sml kat kelas tu n buat2 tak nampak lah bbdk yg tak brp nak makan saman tu..hisy3 kutuk sikit. Cam beselah arab kan pompuan kurang lebih jer style depa ni..nak sopan santun cam kita org melayu tu 1 per seratus ker per seribu ek...Hhihi..sory ar..kutuk sikit. Tapi diorg ni serabai pun sebut bab quran mmg no challenge....respectlah sbb akhawat arab nak habiskan 4tahun al-Azhar kena ngapal habih 30 juzuk. Beza jauh ngn wafidat kene ngapal 8 juzuk jah. Tapi...hihi..aku ttp kene ngulang subjek kegemaranku ini..Al-quran tahun 2 dan tahun 3. Alahai tahun ni kene lah ku habiskan 8juzuk tamam..Hmm leh lah aku ajak along n habib ngapal sama2.

Try dail no my classmate Tiyyah(N9), yeahaaa dapat...
Tanya kabar..wah sukenye sbb dah dapat tmn sperjuangan semula, rasa tak kesorangan. Borak2 bese lah yg utama pasal kuliah lah..Lega dapat bbrp butir maklumat..Lalala...Timetable kat kelas tu rupenye xleh paka dah. Hmm n ari isnin mmg cuti. Pehal lah pulak yer budak kelas aku ni suka cutti ari isnin. Hari sabtu sekolah pulak pelik tapi benar..Ikut jerlah yek..Suara wafidat ni minor n mmg xpernah suara pun...Bila diorg tanya, setuju jerlah..yerlah hari sabtu pun bukan kita cam kat msia ari cuti2 minggu ada aktvt family ke kan..

Beli Kitab....
Alhamdulilah dapat collect dua buah kitab. Tapi sedih jugok sbb tiga lagi dah abih maa...Camna nih..Alahai doakan agar kitab2 tu kuar semula sekali lagi yer. Harap2 dop lambat sgt. Kalau ak kenalah aku baca kitab fotokopi....Fotokopi alahai x best nyer..

Kena Lecture
Dua patah jer...Haa......kang abang kata doh.......g beli kitab.......Ngee.....cmn nak jwb? Jwp jugak..Xper nnt kuar semula pakcik jual kitab kata......Hahha...sebenornya dalam hati....naperlah aku degil sgt..nih lah selalu lecture abang sesekali terkena padan muka aku..hik3. Tapi dapat dua dulu pun dah lega. Moga2 nnt lebuk ku baca n ku hadamkan......Insyaallah..Janji tu janji pada diri sendiri so kena tunaikan jugak!!!!.

Aku Bangga dan Bahagia
Seronok sgt sbb masih bergelar student........Walau pun terpaksa merangkak untuk capai ke puncak tapi aku tetap berbangga dan bersyukur dengan angerah ini. Walau ada yg memandang sinis, ada yg membakar semangat, ada yang dah lama xsabar2 mengharapkan aku pulang...Tapi aku tetap bertahan disini sehingga ke puncaknya jua. Alhamdulilah segalanya dari Mu ya Allah. Niat dan tekad untuk ku genggam ijazah sarjana muda universiti Al-Azhar semakin memarak dijiwa. Doakan aku dan abang bakal pulang sebagai khirrij Al-Azhar. Aku dengan syukbah Usuluddin dan abang dengan Syukbah Syariah. Ameen...

Ok lah sikecil dah menetel kat tepi ni........kene stop now. see later

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk komentar anda, saya amat menghargainya.

Taman Tasik KualaNerus..

Masjid Taman Tasik Kuala Nerus view dari jambatan turun tepi tasik Cantik Pandangan Atas masjid..Dah macam Biskut nampaknya..