Khamis, 15 Januari 2009

Saidatina Hafsah RAnha


Sunday, July 27, 2008

Hafsah lughatan min asma il asad. Rasulullah sallallohusalihi wassallam banyak kali memanggil Umar dengan panggilan Ya aba Hafsin. Saidatina Hafsah merupakan salah seorang daripada ummulmukminin. Kisah yang menarik bagaimana saidatina Hafsah dipilih menjadi salah seorang daripada ummumukmimin.

Telah menjadi adat dan resam orang2 arab dizaman jahiliyah dan selepas Islam, menawarkan anak perempuan mereka kepada seorang lelaki yang dilihat baik dan sekufu. Begitulah juga yang telah dibuat oleh saidina Umar RA setelah anaknya Saidatina Hafsah kematian suami. Saidatina Hafsah sebelum menjadi ummulmukminin telah pun berkahwin dengan Husnun Ibn Huzafah. Husnun Ibn Huzafah telah menyertai perang badar dan kembali ke Madinah yang kemudian dia telah wafat disana.

Saidina Umar RAnhu amat bersimpati dengan puteri beliau Hafsah, beliau telah bertemu dengan dua sahabat yang amat akrab dengannya saidina Abu Bakr dan Saidina Uthman. Berbicara dengan Abu Bakr bertanyakan tentang puteri baginda Hafsah, Saidina Abu Bakr hanya diam tidak berkata apa-apa. Saidina Umar faham akan diamnya Saidina Abu Bakr. Selepas itu baginda telah menemui Saidina Uthman yang baru sahaja kehilangan isteri tercinta Saidatina Ruqayyah bintu Rasulullah Saw. Kata Saidina Uthman apabila diajukan Saidatina Umar tentang puteri baginda Hafsah, "aku tidak akan berkahwin hari ini". Siapakah yang dapat menggantikan Ruqayyah dalam taman Uthman?Walau pun telah setahun dia (Saidatina Ruqayyah RAnha) kembali ke rahmatullah.

Saidina Umar tambah sedih dengan jawapan yang diberikan oleh Saidatina Uthman kepadanya. Beliau kemudiannya telah mengadu kepada Rasulullah tentang dua sahabat yang telah menolak lamarannya untuk puterinya (Saidatina Hafsah) yang tercinta. Lantas Rasulullah berkata, "Sesungguhnya Hafsah akan berkahwin dengan lelaki yang lebih baik dari Uthman dan Uthman akan berkahwin dengan wanita yang lebih baik dari Hafsah".

Saidina Umar pulang sambil otaknya ligat memikirkan kalam AlMustafa Saw. Dia telah bertemu dengan Saidina Abu Bakr dan menaqolkan kembali apa yang telah disebut oleh Rasulullah tadi. Saidina Abu Bakr tersenyum sambil berkata "Rasulullah akan mengahwini sadatina Hafsah, dan aku tidak sesekali mampu meneka hikmah disebalik penolakan ku kepadanya (Saidatina Hafsah ) baginda (Rasulullah Saw) akan mengahwininya.

Saidina Uthman pula apabila mendengar kalam Rasulullah Saw, dengan rasa malu dan rendah diri telah pergi menemui Rasulullah dan meminta maaf diatas tindakannya. Katanya dia sememangnya masih belum dapat menggantikan Ruqayyah dihatinya. Juga kerana baginda tidak mahu terputus hubungan kekeluargaan dengan Rasulullah saw. Rasulullah lalu mengatakan bahawa dia kahwinkan Ummu Kalthum kepadanya. Ummu Kalthum adalah adik perempuan Saidatina Ruqayyah puteri Rasulullah Saw.

Masuklah Saidatina Hafsah kedalam golongan Ummu Mukminin. Saidatina hafsah merupa kan isteri Rasulullah Saw yang paling rapat dengan Saidatina Aisyah RAnh
a.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk komentar anda, saya amat menghargainya.

Taman Tasik KualaNerus..

Masjid Taman Tasik Kuala Nerus view dari jambatan turun tepi tasik Cantik Pandangan Atas masjid..Dah macam Biskut nampaknya..